Monday 5 December 2011

 SEJARAH SUKAN OLAHRAGA
            Olahraga adalah sukan asli di Sukan Olimpik pertama di mana acara itu diadakan di stadium panjang lumba jalan kaki atau ”stade”. Permainan-permainan yang diadakan sepanjang zaman era klasik Eropah ialah seperti Pythian Games yang telah diasaskan pada 527 SM dan telah diadakan setiap empat tahun. Nemean Games telah diasaskan pada 516 SM dan telah diadakan setiap dua tahun. Isthmian Games telah diasaskan pada 523 SM dan telah diadakan setiap dua tahun. Banyak peristiwa olahraga yang berlaku pada zaman purba Greeks.
 Olahraga adalah termasuk moden yang pertama di Sukan Olimpik pada 1986 dan telah menjadi sebahagian dari program semenjak menyediakan tulang belakang Sukan Olimpik. Wanita-wanita tidak dibenarkan menyertai acara balapan dan acara padang Sukan Olimpik sehingga tahun 1928. Satu badan pentadbiran antarabangsa (IAAF) telah ditubuhkan pada 1912. IAAF Kejohanan Dunia luar, mantap, dan berasingan pada 1983. AAU (Kesatuan Olahraga Amatur) adalah badan pentadbiran dalam Amerika Syarikat sehingga ia runtuh di bawah tekanan daripada kemaraan profesionalisme pada lewat 1970-an. Satu badan pentadbiran yang baru yang dipanggil Kongres Olahraga (TAC) telah dibentuk dan kemudian ia dinamakan semula Jalan USA dan bidang (USATF atau AS T&F). Tambahan pula, organisasi kurang berstruktur, Pejalan-pejalan kali Jalan Kelab Amerika (RRCA) juga wujud dalam Amerika Syarikat untuk menggalakkan lumba jalan kaki. Kedua-dua pertubuhan membenarkan atlet-atlet untuk menerima wang untuk larian meletakkan satu penghujung untuk larian meletakkan satu penghujung untuk "shamateurism" bahawa wujud sebelum.

1.2      : SUKAN OLIMPIK
            Sukan Olimpik ialah sukan antarabangsa yang diadakan setiap empat tahun. Sukan ini bermula dari Yunani Purba dan dihidupkan semula oleh seorang bangsawan Perancis bernama Pierre de Coubertin pada akhir abad ke-19. sukan ini yang turut dikenali sebagai Olimpik Musim Panas telah diadakan setiap empat tahun sejak 1896 kecuali ketika Perang dunia. Pada tahun 2004, Sukan Olimpik ke-28 telah kembali diadakan di tempat asalnya di Athens, Greece.
            Selain itu, Sukan Olimpik Musim Sejuk dimulakan pada tahun 1924. namun begitu, sukan ini tidak lagi diadakan serentak dengan Sukan Olimpik Musim Panas pada 1994, sebaliknya dua tahun lepas.
            Asal sukan Olimpik tidak lagi diketahui tetapi banyak lagenda tertulis bersama-sama sukan ini. Smabutan pertama Sukan Olimpik yang direkodkan adalah pada 776 SM, walaupun tarikh ini bukanlah kali pertama Sukan Olimpik diadakan. Pada masa itu, hanya satu acara dipertandingkan. Sejak itu, sukan mula menjadi penting dalam Yunani Purba dan mencapai kegemilangannya pada abad ke-6 dan ke-5 SM. Olimpik juga mempunyai kepentingan agama iaitu sebagai penghormatan kepada Zeus (patung besarnya ada di bandar Olympia). Pemenang sukan ini akan dihormati dan dimasukkan ke dalam puisi dan dijadikan patung.
            Sukan ini semakin hilang kepentingannya dengan penaklukan Rom ke atas Yunani (sekarang dikenali sebagai Greece). Apabila Kristian menjadi agama rasmi Empayar Rom, Sukan Olimpik dilihat festival orang tidak beragama (pagan) dan pada 393, Maharaja Theodosius mengharamkan Olimpik, dan ini menandakan berhentinya sukan Olimpik selama ribuan tahun sehinggalah diadakan semula pada abad ke-19.
Lima cecincin ini   buat pertama kali dalam Olimpik Musim Panas 1920 di Antwerp.
                                                      






No comments:

Post a Comment